Välj en sida

När Sony beslöt sig för att skippa E3 för första gången var det upplagt för Microsoft. Scenen var deras. Hur hanterade de den uppgiften?

Xbox-chefen Phil Spencer skröt om att de skulle visa 60 spel, varav 14 från egna Xbox Game Studios. Sin vana trogen visade Microsoft mycket riktigt massor av spel i ett rasande tempo, förmodligen det högsta någonsin för en Xbox-konferens på E3. Knappt något prat över huvud taget stal tid från spelen. Men det innebar också att vi fick se väldigt lite från varje spel och nästan inget gameplay över huvud taget.

Förhandssnacket har handlat om streamingtjänsten xCloud, nästa Xbox, Halo Infinite och inte minst vad alla uppköpta studior har arbetat med. Kanske var förväntningarna fel ställda, men vi fick väldigt lite av det som förväntades.

Obsidians The Outer Worlds inledde konferensen. Det kan bäst beskrivas som ett Fallout: New Vegas i rymden med viss drag av BioShock och ser lite schizofrent ut, men kan säkert locka vissa.

Talangfulla Ninja Theorys Bleeding Edge läckte strax före E3. Det är ett onlinebaserat meleespel med, måste sägas, horribel design. Det har varit under utveckling sedan 2014, så det bör släppas relativt snart. De arbetar även på flera nya spel, så det ska bli spännande att se vad de har att komma med längre fram. Detta var nämligen inte min kopp te.

Ett skräckspel som verkar låna drag av både Silent Hill och Alan Wake dök plötsligt upp. Det visade sig vara Blair Witch och ser tokläskigt ut. Om det blir ett bra spel återstår att se (filmerna var ju inget vidare).

Ori and the Will of the Whisps visades upp för tredje året i rad och såg minst lika bedårande ut som tidigare. Men att nöta ett spel som Ori på tre E3 i följd är lite för mycket. Nu fick vi äntligen ett releasedatum: det släpps inte förrän den 11 februari 2020. Nästan exakt fem år efter det förra spelet, och senare än jag hade trott.

Vi visste att Playground Games skulle visa upp en ny expansion för sitt Forza Horizon 4. Men det blev något oväntat. Ett DLC i… lego. Lego Speed Champions släpps redan denna vecka, och visst blir jag nyfiken.

Första intrycket var en besvikelse, men så mindes jag hur Playground lyckades utmärkt med det väldigt annorlunda Hot Wheels till Forza Horizon 3. Så även om jag är skeptisk till Forza i Legoformat kommer jag ge det en chans.

Ett annat spel som överraskade lite var Battletoads. Framför allt stilen, som luktade tecknad film av den gamla sorten. Kanske kommer det fungera, vi får se.

Det är tydligt att publiken förväntade sig tre saker: Gears 5, Forza Horizon 4 och Halo Infinite. Här var applåderna som störst. Men många blev nog lite besvikna när det visade sig att Microsoft inte hade något gameplay från kampanjen i Gears 5 att visa upp över huvud taget, i stället visade de ett nytt spelläge – Escape. Med tanke på att Gears 5 släpps den 10 september hade de kunnat bjuda på lite gameplay.

Plötsligt stod han där. Keanu Reeves. Och sade ”Cyberpunk” på ett sätt som bara han kan. ”You are breathtaking!”, som någon i publiken skrek. Cyberpunk 2077 släpps den 16 april 2020, så det är nästan ett år kvar. Men jag får tillstå att det såg betydligt intressantare ut i år än i fjol. Framför allt är det galet snyggt med en framtidsdesign som osar känsla och stil. Det kan nog bli bra, det här.

Microsoft avslöjade köpet av fyra studior och sin helt nystartade The Initiative i fjol. I år lade de till ännu en studio i sin portfolio: Double Fine Productions, studion bakom det snart 15 år gamla Psychonauts. En jovialisk Tim Schafer klev upp på scenen och vips fick vi en ny trailer för Psychonauts 2. Men dessvärre inget releasedatum den här gången heller.

Köpet av Double Fine bådar mycket gott för framtiden, även om de inte är en sorts studio som direkt pumpar ur sig nytt material. Däremot fick vi inte höra ett pip om vad den nystartade The Initiative håller på med, vilket var en besvikelse. Kanske var det att hoppas på för mycket eftersom studion blev offentlig för bara ett år sedan och sedan dess har anställt den ena mer talangfulla personen efter den andra, men jag hade nöjt mig med bara en arbetstitel på ett spel. Något som visar att de är i gång. Nu får vi sätta vårt hopp till E3 nästa år.

En stor överraskning var att Sega beslutat sig för att släppa Phantasy Star Online 2 till Xbox One i väst. Jag älskade det första spelet till Dreamcast när vi pionjärer gick online med vår konsol runt millennieskiftet, men sedan dess har Sega fokuserat på Japan med PSO.

Phil Spencer har länge jobbat hårt för att locka japanska utvecklare och spel till Xbox för att bredda utbudet på formatet. Det lär ha krävts en hel del resor och möten. Här fanns nämligen också Bandai Namcos Tales of Arise och Dragon Ball Z: Kakarot. Spel som knappast lär rosa marknaden på Xbox i väst, men som markerar variation och stöd från öst.

Till väst. På Xbox One. Den såg ingen komma.

Många spel var det, såväl stora titlar som små lovande indiespel. Men jag saknar fortfarande ett spännande äventyrsspel i tredje person av typen The Last of Us, God of War och Days Gone. Var är detta spel? Det är fortfarande en stor lucka på Xbox, och det är anmärkningsvärt att ingen intern studio lyckas fylla den.

Det alla väntade spänt på var vad Microsoft skulle avslöja om sin kommande konsol Scarlett. Först tog Phil Spencer till orda om xCloud, men det var inte mycket som sades. Däremot testas tjänsten på plats på E3, så räkna med att de större spelmedierna kommer ha intryck att dela med sig av under veckan. Vilket är nog så relevant nu när Googles Stadia har avtäcks och lanserar i november.

Halo Infinite avslöjades förra året. Då fick vi en kort CG-trailer. Denna gång fick vi en längre CG-trailer och innan dess ett löfte: Halo Infinite släpps tillsammans med nästa Xbox! Här bekräftade Spencer det jag sagt sedan i fjol, nämligen att nästa Halo blir en next gen-titel.

Jag hade dock räknat med att det även skulle släppas till Xbox One, men om detta sade Spencer inte ett ord. Således får vi för tillfället utgå från att det inte blir något mer Halo till Xbox One, vilket tydligare än något annat markerar hur denna konsol är på väg att pensioneras.

Trailern imponerade inte för att vara nästa generation (den lär ha körts på Xbox One X) och överglänstes exempelvis av Cyberpunk. Men den gjorde mig ändå sugen och som lanseringsspel är Halo Infinite ett köpargument för nästa Xbox. Det är kort sagt smart av Microsoft att göra så här, för från och med nu handlar allt om framtiden.

Halo Infinite blir det första Halo att lansera tillsammans med en konsol sedan 2001.

Så var det dags för Scarlett. Nästa Xbox. ”Den äter monster till frukost”, förklarades i en förinspelad film som var en kopia av den som avslöjade Project Scorpio. Scarlett kommer bli fyra gånger mer kraftfull än Xbox One X, enligt Microsoft.

Om det är beräkningskapacitet som avses skulle det betyda 24 teraflops jämfört med 6 på dagens mest kraftfulla spelkonsol. Detta vore unikt eftersom PlayStation 5 ryktas landa på 14 teraflops. Troligare än att Microsoft är trollkarlar är att de räknar på ett sätt som är mer gynnsamt för dem och låter bättre. Jag har svårt att se att det skulle vara en så stor skillnad mellan PS5 och nästa Xbox. Det är helt enkelt inte sannolikt.

Precis som Sonys Mark Cerny pratade Microsoft om ray tracing, om en SSD i stället för vanlig hårddisk, om 8K men också om upp till 120 bilder per sekund. Och, i likhet med Sony, om kapade laddtider. Inget sades om att det utvecklas två Xbox-konsoler samtidigt, en kallad Anaconda och en Lockhart, där den förstnämnda blir dyrast och mest kraftfull.

De pratade också om att kunna spela var som helst, när som helst, vilket innebär att Xbox under nästa generation tar tydliga steg mot att bli en tjänst snarare än en konsol. Samtidigt var Spencer tydlig med att spelkonsolen som sådan, själva hårdvaran, är väldigt viktigt för dem. Så vi får se hur Xbox utvecklas. Alltfler tror att det i slutändan kommer bli en app som kan användas på alla plattformar.

Men räcker det…?
Det var en bra show som show betraktat. Ett oerhört högt tempo, massor av spel och effekter på scenen. Underhållande på ett sätt som en bockbusterfilm från Hollywood kan vara. Men efteråt: viss tomhet. När allt var över började jag fundera på vad jag sett och hur lite gameplay vi faktiskt fick se. Inte ens för Gears 5, som släpps i september, bjöds på något mer än förrenderat.

En sak är tydligt, och det är att Microsoft nu håller på att överge Xbox One. Fokus ligger på Scarlett, att Halo Infinite släpps som lanseringstitel för den nya konsolen i stället för som svansång för den gamla är ett bra bevis för detta. Nu vet vi också att Scarlett lanseras hösten 2020, vilket de flesta redan listat ut. En väntad tid för lansering, men också en missad möjlighet att komma ur startgroparna före Sony. Microsoft hade kunnat lansera under våren i stället.

Tyvärr tror jag inte någon som tidigare var skeptisk till Xbox vanns över till den gröna sidan av det Microsoft visade. De gladde fansen, men knappast särskilt många fler. Nu har de visserligen ännu ett E3, och flera mässor däremellan, på sig att övertyga fler.

Vi vet ännu alldeles för lite om Scarlett för att säga vare sig bu eller bä. Halo Infinite lockar, förstås, och jag skulle bli förvånad om inte Turn 10 har ett Forza Motorsport 8 på gång lagom till lanseringen. Förmodligen krävs dock något mer än så om nästa Xbox ska kunna konkurrera med PS5 på riktigt. Jag tror inte Sony blev överdrivet darriga av vad de fick se på Microsofts scen under söndagen.

”Fyra gånger mer kraftfull än Xbox One X”. Hösten 2020 får vi veta vad det betyder.

(Visited 59 times, 1 visits today)