Välj en sida

När Halo Infinite missade releasen av Xbox Series X/S var det plötsligt polskutvecklade The Medium som var det enda återstående utropstecknet. Även detta spel försenades emellertid och sedan dess har det också hunnit släppas till PlayStation 5. Frågan är om det var ett särskilt bra lanseringsspel för Xbox Series X/S till att börja med.

The Medium handlar om Marianne, en kvinna med förmågan att befinna sig i vår värld och ett slags parallell andevärld samtidigt. Inför lanseringen skröts det om att dessa två samtidiga perspektiv var möjliga endast på den nya hårdvaran. Så kanske det är. Men i övrigt är det svårt att se The Medium som en tydlig nextgen-titel. Varken miljöer, karaktärer eller animationer imponerar. Tvärtom har jag spelat många spel till PS4 som är betydligt snyggare.

Styrkan i The Medium är snarare atmosfären. Bloober Team har lyckats rätt väl här. Vi möts av nedgångna miljöer som bitvis ser postapokalyptiska ut. Att se samma miljöer ur två perspektiv tillför också någonting extra, även om det är lite av ett nyhetens behag som inte känns lika spännande efter några timmar som det gjorde i början.

Marianne kan inte bara se världen i två dimensioner, hon kan också kliva ur sin kropp och därigenom ta sig till platser som hennes ordinära jag inte klarar. Detta är en rätt fiffig funktion som Bloober använder flitigt i sina pussel.

Ibland känns The Medium nästan som Silent Hill. Men bara i korta stunder.

Någon fri utforskning är det förstås inte tal om, tvärtom är The Medium extrem linjärt. Spelaren får närmast följa en snitslad bana med massor av osynliga väggar. Jag undrar varför Marianne inte ens kan kliva över en trottoarkant utan måste springa runt. Hon klarar ju att kliva upp på containrar som är betydligt högre.

Detta är den gamla skolans speldesign, och den är klassisk i den här sortens spel. Det fungerade förr eftersom vi spelare köpte konceptet. Det ”skulle vara så”. Men på 2020-talet känns det inte så hett längre.

Tempot är lågt, och det hade inte varit ett problem om miljöerna och berättelsen hållit högre klass genom hela resan. Nu lyfter det aldrig riktigt, vilket tillsammans med en bökig kontroll gör The Medium till en medelmåttig spelupplevelse.

Betyget skulle landa på 6/10.

(Visited 97 times, 1 visits today)