Välj en sida

Jag minns fortfarande hur pirrigt det kändes i magen när jag för första gången hoppade mellan höga plattformar i det allra första Tomb Raider till Sega Saturn. Det är över två decennier sedan.

Sedan dess har det släppts massvis med spel med Lara Croft i huvudrollen. Jag har inte spelat alla. Men när jag nu har klarat det senaste spelet, Shadow of the Tomb Raider, är det lägligt att börja titta framåt.

Crystal Dynamics har varit inblandade i arbetet med ett tiotal Tomb Raider-spel, inklusive mobilspel och det senaste där de var ”rådgivande”. Att de nu förmodligen vill göra något annat ett tag är förståeligt.

Tomb Raider lär dock leva vidare. Det finns alla möjligheter att göra både prequels och sequels i all oändlighet. Frågan är bara vilka som kommer ta licensen och i vilken riktning.

Jag tänker på Christopher Nolans Batmantrilogi. Nolan gjorde något helt eget jämfört med tidigare Batman-filmer. Han behövde egentligen inte ta någon särskild hänsyn till dem, filmerna kan existera i ett eget universum.

Samma sak kan vilka som än tar över Tomb Raider-licensen göra. Crystal Dynamics valde att berätta en historia om hur Lara blev den hon blev. I synnerhet Rise of the Tomb Raider lade en del fokus på hennes fars förflutna. Framtidens Tomb Raider-studio behöver inte bry sig så mycket om vad Crystal Dynamics gjorde med Lara Croft. De kan trycka på omstart helt och hållet om de önskar.

Att göra sidospår, omstarter och prequels är inget konstigt i dag. Efter tre riktigt bra Tomb Raider-spel har den formel som Crystal Dynamics skapade nått sin potential. Det går förmodligen inte att göra så mycket mer av den igen utan att den känns uttjatad. Precis som Uncharted, där det fjärde spelet blev en lång, om än välgjord, upprepning av allt vi sett sedan 2007.

De som tar över behöver inte kasta ut allt som byggts upp, men för att Lara Croft ska kännas spännande igen behöver de nog göra en del förändringar. Kanske ändra stil och upplägg en hel del.

Jag har funderat på om det skulle vara möjligt att göra en remaster av originalet från 1996. Kanske. Spelet skulle dock behöva en del rejäla förändringar för att lyfta i dag efter så många år. Visst vore det lite spännande att se om det faktiskt gick?

(Visited 36 times, 1 visits today)