Välj en sida

Den 19 november 2006 lanserade Nintendo den konsol som hade projektnamnet Revolution men till slut fick det lite udda namnet Wii. Ingen, inte ens Nintendo, kunde ana vad som väntade.

Wii blev en formidabel succé och var svår att få tag i under flera år. Nintendo hade svårt att möta efterfrågan på den konsol som slutade på 101 miljoner sålda enheter.

Jag har ingen direkt relation till Wii. Konsolen attraherade mig inte och jag köpte den därför aldrig. Däremot testade jag den förstås en del och kunde förstå vad som gjorde den populär. Den rörelsekänsliga kontrollen var visserligen långt ifrån precis, i synnerhet innan Nintendo släppte Wii Motion Plus. Men enkelheten gjorde idén till en vinnare. Alla kunde spela. Gammal som ung. Hardcoregamer som nybörjare. Det var ett enkelt koncept alla kunde begripa på några sekunder (Wii var därmed allt som Wii U inte blev).

Sony och Microsoft var helt oförberedda på den makalösa succé som Wii blev och kontrade till slut med Move respektive Kinect, varav den senare blev en framgång med 25 miljoner sålda enheter (vilket är oerhört bra för ett dyrt tillbehör). Wii förändrade därmed sättet på vilket vi interagerade med spelmediet. Det rörelsekänsliga spelandet, som bland andra Sega gjort kommersiellt misslyckade försök med tidigare, blev standard.

2006-2009 var Nintendos glansår. Wii utklassade konkurrensen och Nintendo DS kom att bli världens bäst sålda portabla spelenhet någonsin. Pengarna fullkomligt rasade in i det Kyotobaserade företaget. Det är därför inte så konstigt att Nintendo valde att inte uppfinna hjulet på nytt utan utnyttja dessa framgångsrika varumärken med 3DS och Wii U.

Jag tänker tillbaka på de år då Wii var som allra största och minns att jag jobbade extra under mina studier och hörde kvinnor äldre än jag entusiastiskt prata om Wii Sports och Wii Fit. Detta var personer som aldrig skulle ha pratat TV-spel på jobbet.

I slutändan blev Xbox 360 och PlayStation 3 mer långlivade på marknaden, men vinnaren under den förra generationen var otvivelaktigt Nintendo Wii.

Nintendo tappade visserligen 90 miljoner kunder från Wii till Wii U och från DS till 3DS. Men många Wii-ägare som aldrig köpte Wii U upptäckte spel tillsammans med familj och vänner tack vare Wii och spelar förmodligen i dag på sina mobiler och paddor.

För detta ska Nintendo ha beröm. De lyckades få helt nya grupper att börja spela. Nya världar öppnades för många nya människor, och det är i hög grad Nintendos förtjänst.

(Visited 140 times, 1 visits today)