Välj en sida

En nackdel med att spel blivit allt större och mer avancerade är att vi fått laddningstider. Enligt Nintendo var dessa en anledning till att de under utvecklingen av Ultra 64, som sedan fick namnet Nintendo 64, valde att satsa på kassetter i stället för CD-skivor.  

Spelskapare har länge försökt dölja laddtiderna på olika snillrika sätt. I Resident Evil förstärkte Capcom spänningen med de numera klassiska dörrarna som separerade varje rum eller område från det andra. I andra spel har laddningstider dolts genom hissfärder och liknande.

Microsofts Xbox-team uppger att de har som målsättning att helt eliminera laddtider. Jason Ronald, som har den icke föraktliga titeln ”partner director of program management”, förklarar mer:

”You know, whether that’s a level-based game and I’m going from level one to level two, or if you think about a massive open-world game and actually want to fast-travel or teleport from one end of the world to the other, I shouldn’t have to [have] this loading experience [that takes] me out of the immersion, and that’s all possible with some of the investments we’ve made on the I/O side.”

En SSD-hårddisk är ett sätt att komma åt laddtiderna. Men jag har svårt att tro att de kommer lyckas eliminera dem fullständigt. Spelen blir bara större och mer avancerade och kräver därför alltmer av hårdvaran.

Generellt sett tycker jag heller inte att laddtider har varit ett jättebekymmer under denna generation (förfärande undantag finns förstås). Men visst. Att jobba för att att minska dem så gott det går är alltid välkommet och helt rätt prioritering.

Det ska bli intressant att se om någon av konsolerna, PlayStation 5 eller Xbox Series X, lyckas bättre på den punkten. Det kan bli ett säljargument i sig.

(Visited 50 times, 1 visits today)