Välj en sida

Sonys stora exklusiva vårtitel Days Gone släpps i dag. Mina känslor för spelet har svajat fram och tillbaka sedan det utannonserades. Från heta till ljumma till något varmare igen tack vare det senaste gänget gameplaytrailrar som lovat ganska gott.

När recensionerna nu har landat är det dock tydligt att Sonys Bend Studio inte varit uppgiften mogna. Days Gone beskrivs som ofokuserat, ologiskt, på tok för långt, buggigt och med stora brister i striderna. Det sistnämnda har jag nästan tagit för givet utifrån vad som visats upp, men att Bend släpper ett så pass buggigt spel att det bitvis blir ospelbart är förvånande.

Sonys exklusiva titlar brukar överlag hålla en väldigt hög kvalitet. Även om spelet kanske inte passar just dig finns det sällan något i hantverket att klaga på. Days Gone ser däremot ut som en rejäl snedträff.

Till att börja med är postapokalyptiska spel knappast det mest innovativa man kan ge sig på 2019. Det är helt OK att göra det ändå, men då krävs det något som sticker ut. Något som motiverar ännu ett spel i genren. Detta saknas i princip helt här. När allt från dialog till upplägg och själva berättelsen dessutom brister, finns det inte så värst mycket kvar att hålla i. Särskilt inte i ett spel som uppges vara dussintals timmar långt.

Det senaste exemplet på en stor PS4-exklusiv AAA-titel jag kan komma på som slog slint är Ready at Dawns The Order: 1886, som jag recenserade och gav 6/10. Det hade stora brister i gameplay (framför allt för att det var mer interaktiv film än spel), men det var i alla fall inte buggigt.

Jag hade planerat att traska in och köpa Days Gone under fredagen, väl medveten om att det inte skulle vara ett nytt The Last of Us. Men efter att ha tagit del av ett antal recensioner och sett hur samstämmig kritiken är, kommer jag göra något annat för pengarna. Days Gone verkar helt enkelt inte vara värt 600 spänn.

Det som skulle bli vårens stora spel för mig får nu i stället vänta till en rejäl prissänkning. Hur många fler som resonerar som jag blir intressant att se. I fallet Anthem verkar i alla fall sågningarna ha bidragit till den låga försäljningen.

Läs även:
FZ:s underhållande sågning

(Visited 63 times, 1 visits today)