Välj en sida

Microsoft inledde fjolårets briefing på E3 med att visa upp en in-game-trailer för nästa Halo, Halo Infinite. Något datum fick vi inte, inte ens information om vilket år spelet ska släppas ville 343 Industries avslöja. Detta får mig att tro att Microsoft har särskilda planer för det.

Xbox One har hittills fått två Halo-spel, ett om man räknar bort nischtiteln Halo Wars 2. Halo 5 släpptes 2015 och blev en måttlig framgång. Det var sedan knäpptyst om seriens framtid ända fram till den där trailern på E3 2018. Varför? Därför att 343 Industries har tagit ett omtag, byggt en ny grafikmotor och sannolikt arbetat om sina planer för serien efter det ganska ljumma mottagande som Halo 5: Guardians fick.

Eftersom den nuvarande generationen lider mot sitt slut och Xbox One framstår som den klara förloraren, finns det en logik i att hålla på Halo Infinite. Det kommer inte ”rädda” denna generation för Microsoft. Tåget har gått och nu koncentreras allt större resurser på nästa konsol. Nästa generation.

Således finns det goda skäl att göra en Breath of the Wild, det vill säga släppa spelet till två generationers konsoler samtidigt. The Legend of Zelda: Breath of the Wild var en Wii U-exklusiv titel tills det inte längre var det. Wii U:s katastrofala år på marknaden gjorde att Nintendo sköt fram Zelda till lanseringen av Switch.

De svek egentligen ingen Wii U-ägare eftersom spelet släpptes till slut som utlovat, men få lär ha köpt det till Wii U. Tanken var att ge Switch en flygande start, och det lyckades.

Det finns all anledning för Microsoft att göra samma sak med Halo Infinite. Släpp det samtidigt till Xbox One och nästa Xbox, helst till lanseringen av den sistnämnda. Att ha ett spel som Halo till releasen har inte hänt sedan den första Xbox 2001 och skulle ge Microsoft en välbehövlig fördel mot Sony.

Vi vet visserligen inte än vilken lanseringslineup Sony kommer att ha, men historiskt har de varit rätt svaga. Sony har traditionellt sålt PlayStation på löften om kommande spel. Det fungerade även med PS4, trots att lanseringsspelen var riktigt svaga.

Om Microsoft följer Nintendos exempel och släpper Halo Infinite till två generationer samtidigt, kommer det betyda att Xbox One endast har ett enda exklusivt Halo-spel. Inte ens den första Xbox hade så få. Xbox 360 hade fyra, Halo Wars ej inräknat.

Detta säger onekligen en del om vilket steg bakåt som Xbox One faktiskt är kommersiellt. Men så sent i generationen spelar det ingen roll. Allas ögon är nu riktade mot framtiden, och Microsoft bör offra en exklusivitet till Xbox One för att ge nästa konsol bästa möjliga förutsättningar att lyckas.

(Visited 60 times, 1 visits today)