Välj en sida

Inspirerad av den fulast- och snyggast-lista som Gamereactor gjorde började jag själv fundera över vilka spelkonsoler jag tyckt mest om rent utseendemässigt.

Design och utseende har alltid varit viktigt för mig när jag väljer mellan olika produkter, oavsett om det handlar om en bil, en TV eller en spelkonsol. Det ska vara snyggt, helt enkelt.

Här följer således en lista på de tio snyggaste spelkonsolerna – om jag får bestämma. Det finns förstås inget vetenskapligt i detta – många tycker tvärtom – men en kort motivering ska i alla fall göra det begripligt varför jag tycker som jag gör.

1. Dreamcast (Sega)
Mycket nostalgi här, det ska medges, men Dreamcast har en galet snygg design som både är retro och andas framtid. Harmonisk, stilren och samtidigt med lite fräcka linjer. Snygg kontrast mellan ljus- och mörkgrått. Det var också en av de sista toppmatade konsolerna. I Europa fick vi den blå loggan och dessutom alldeles fantastiska spelfodral i himmelsblått.

2. Xbox One S (Microsoft)
Lanseringsmodellen av Xbox One var gräslig. Om detta är de flesta ense. Sällan har en förändring från en modell till en annan varit så dramatisk som när Microsoft 2016 visade upp One S. Betydligt mindre, med inbyggd strömförsörjning och dessutom – vit! Grunddesignen med en uppdelning av slät respektive räfflad yta består men den sistnämnda har ersatts av små perforeringar som även täcker sidan och baksidan. Xbox One S är tidlös och kommer aldrig kännas omodern.

3. PlayStation 3 (Sony)
Sony har alltid varit skickliga på design. I allt från Walkman till TV-apparater och DVD-spelare har de befunnit sig i framkant. Det gäller även designen av PlayStation fram till våra dagar. Med PS3 tog Sony steget bort från den kantiga PS2 till en mjuk, elliptisk form. Konsolen delar tyckarna i två läger. Vissa har utpekat den som en av de fulaste någonsin, men jag gillar den attityd som lanseringsmodellen av PS3 utstrålar. Det nästan syns på den att den kostade över 6000 kr. Under skalet doldes mycket riktigt den tidens mest avancerade teknologi, en Blu-ray-spelare och generöst med kontakter.

Sony kom att släppa två mindre modeller som både var tystare och mer praktiska, men lanseringsmodellen av PS3 är och förblir kronan på verket i Sonys designhistoria på konsolsidan.

4. Sega Saturn (Sega)
Saturn var ett kommersiellt fiasko utan dess like, även om den relativt sett nådde måttliga framgångar i Japan. Med designen lyckades Sega desto bättre. Saturn släpptes i två olika utföranden i väst med visserligen marginella skillnader. I Japan fanns den, som vanligt, i betydligt fler modeller, även tillverkade av andra än Sega. För mig utstrålar Segas 32-bitsmaskin ett försiktigt men ändå lite kaxigt formspråk. Just kaxigheten var något som utmärkte Sega men som fick sig en törn under åren med Saturn. Små detaljer, som genomskinlig plast på luckan, vilket gjorde att man kunde se skivan spinna där inne, var rätt läckra.

5. Nintendo Gamecube (Nintendo)
Medan Sony och Microsoft satsade på stora, svarta konsoler som utstrålade styrka valde Nintendo motsatt väg. Gamecube designades för att vara liten och lekfull. Den lanserades i lila (!) och försågs med ett stort handtag, som om vi skulle vilja ta med den till grannen när som helst. Bakom lekfullheten fanns emellertid en hel del råstyrka och ett minidiscformat som stack ut och gjorde att lilla Gamecube kändes unik. Tack och lov erbjöd Nintendo Gamecube i fler färger, däribland svart och silver men i Japan även orange.

6. Nintendo 64 (Nintendo)
När konkurrenterna hoppade på CD-formatet höll Nintendo fast vid kassetter i ännu en generation. Följden blev att spelen till Nintendo 64 blev hiskeligt dyra då produktionskostnaden var betydligt högre än för CD-skivor. Designmässigt var Nintendo 64 definitivt ett nytt grepp. Den vågiga fronten och ”benen” på framsidan gav konsolen en lite lekfull känsla utan att tumma på upplevelsen av att det fanns styrka i den lilla konsolen. Valet av fyra grå kontakter till handkontrollen var lite udda eftersom inget annat på konsolen var grått, men fungerade eftersom såväl handkontroll som spel kom i samma gråfärg.

7. PlayStation 4 (Sony)
Åter igen lyckades Sony bäst med lanseringsmodellen. Den kantiga designen skulle kunna tala emot PlayStation 4 om det inte vore för några små detaljer som bokstavligt talat lyser upp tillvaron: den LED-belysning som delar av konsolen i två ojämnt stora delar som skiner upp i blått när PS4 sätts igång och blir orange när konsolen går ned i viloläge. Precis som Xbox One S, Wii och PS2 är PS4 som allra snyggast i vertikalt läge. Men de flesta har den förstås inte stående, och även liggande smälter PS4 in bra i vilken TV-bänk som helst. Denna diskreta charm var sannolikt vad Sony siktade på efter en något mer vidlyftig design av PS3.

8. Xbox 360 (Microsoft)
”Den känns Apple”, uttryckte en svensk speljournalist när han först hade fått se Xbox 360 bakom stängda dörrar. Och nog var den något helt annat än den brutalt kompromisslösa Xbox som Microsoft haft som inträdesbiljett till konsolmarknaden fyra år tidigare. Xbox 360 var dessutom vit, vilket bara det gjorde att den stack ut lite jämfört med hur vi är vana vid att spelkonsoler ser ut. Vitt och grått är ingen unik kombination, men att ha skivsläden i krom var oväntat lyckat. Namnet 360 symboliserades av on/off-knappen som lyste upp som en ring när konsolen startades (och blev röd i alltför många fall). Microsoft släppte en mer avskalad ”arcade”-konsol och sedan en svart Elite-modell med HDMI-kontakt och större hårddisk innan de mer genomgripande revisionerna av konsolen kom. Snyggast var dock Xbox 360 alltid i vitt och glänsande krom.

9. Mega Drive (Sega)
Efter en något misslyckad design av Master System, gjorde Sega storartad comeback med Mega Drive. Konsolen var svart, förstås, men med små unika detaljer. En sådan var det markerade ”16-BIT” i guldtext som Sega ville att alla skulle se då Mega Drive vid lanseringen konkurrerade med Nintendos 8-bitskonsol. En annan de diskreta inslagen av rött, som var mer framträdande på den amerikanska konsolen (Genesis). En tydlig skillnad dem emellan var att namnet ”Mega Drive” var diskret placerat i högra hörnet medan ”Genesis” täckte stora delar av konsolens mitt. Mega Drive II var mindre och hade röda knappar, men då hade Sega valt att tona ned skrytet om 16-bit en aning.

10. Wii (Nintendo)
Stilren är ett ord som bäst beskriver Nintendos succékonsol Wii. Liten, med ett diskret blått sken och definitivt snyggare när den ställdes vertikalt. Liggande såg den mest ut som gammal extern DVD-brännare. Minimalismen var något som fångade folks intresse redan innan Wii hade fått sitt namn. När Nintendos Satoru Iwata plockade upp ”Revolution”, som arbetsnamnet var, ur innerfickan på sin kavaj på E3 gick ett sus genom publiken.

(Visited 41 times, 1 visits today)